Velké subjekty veřejného zájmu, v souladu s ustanovením § 32g odst. 7 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění platném v r. 2023, mohly do roku 2024 využívat výjimku (dále jen „konsolidační výjimka“) a nezveřejňovat nefinanční informace, včetně informací požadovaných nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 ze dne 18. června 2020 o zřízení rámce pro usnadnění udržitelných investic a o změně nařízení (EU) 2019/2088 (dále jen „nařízení o EU taxonomii“), pokud byly tyto informace uvedeny v konsolidované výroční zprávě nebo samostatné zprávě konsolidující účetní jednotky.
Zabývali jsme se otázkou, zda v případě, kdy subjekty využily konsolidační výjimku, mají tyto subjekty povinnost v rámci jejich prvoroční zprávy o udržitelnosti za rok 2024 zveřejnit srovnávací informace v souladu s požadavky nařízení o EU taxonomii za rok 2023 nebo se má zato, že tyto subjekty již tuto povinnost splnily vykázáním srovnávacích informací v souladu s požadavky nařízení o EU taxonomii za rok 2023 na úrovni konsolidující účetní jednotky.
Ustanovení čl. 8 odst. 3 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2178 ze dne 6. července 2021 směřuje k tomu, že společnost musí srovnávací informace vykázat, pokud v předchozím období tyto údaje zveřejnila. Vzhledem k tomu, že subjekty využívající konsolidační výjimky nefinanční informace v roce 2023 na individuální úrovni nezveřejňovaly, je dle našeho názoru akceptovatelné, že tyto subjekty srovnávací údaje ve zprávě o udržitelnosti za rok 2024 na individuální úrovni nezveřejní. Srovnávací informace však budou zveřejněny na konsolidované úrovni.
I dle závěru námi vyžádaného stanoviska RVDA lze akceptovat, aby společnost, která má za předchozí období k dispozici klíčové ukazatele výkonnosti pouze na konsolidované bázi a tyto ukazatele nejsou na individuální úrovni pro daný subjekt snadno dostupné, v rámci první individuální zprávy o udržitelnosti za rok 2024 nezveřejnila individuální klíčové ukazatele výkonnosti za rok 2023.